Parijs heeft geen centraal station, dus wie vanuit Nederland naar Lyon wil, moet van het Gare du Nord met de metro naar het Gare de Lyon en dat komt omdat de Franse spoorwegmaatschappijen, voordat de nationale spoorwegmaatschappij SNCF ontstond, ieder een eigen station bezaten, zoals het Gare du Nord, het Gare de l'Est, van waaruit je naar een verschillend deel van Frankrijk reisde. Het waren allemaal kopstations, net als Den Haag Centraal. Een kopstation leverde in, noem 1860, problemen op. Wanneer in dat jaar een trein van de P.L.M. (Paris, Lyon, Méditerranée) op het Gare de Lyon in Parijs arriveerde moesten locomotief en postwagon losgekoppeld worden, alle reizigerwagons een stuk teruggetrokken worden om de locomotief ruimte geven om om te lopen en via een draaischijf weer plaats te nemen voor de trein, met de postwagon, altijd het eerste rijtuig achter de locomotief, gebeurde hetzelfde, behalve het draaien op de draaischijf. Voor het wegtrekken van de reizigerwagons gebruikte men een kleine tenderlocomotief, waar kolen en water op de locomotief zelf plaats hadden gevonden, grote hoeveelheden kolen en water hoefden immers niet te worden meegenomen, want de locomotief bleef op het emplacement, zodat kolen en water steeds konden worden ververst.