Een MG A, de laatste MG met een chassis, maar tegelijkertijd de eerste MG met een totaal afwijkende carrosserie van wat van MG gewend waren. In feite borduurde de fabriek voort op een paar jaar eerder geproduceerd auto waarmee MG op Le Mans gereden had, niet dat directeur Lord de A ogenblikkelijk zag zitten want hij zag oorspronkelijk de Austin Healey (Lord was directeur van de British Motor Corporation, waarvan zowel Morris als Austin deel uit maakten) als het meest commercieel kansrijke model, maar het tij keerde toen de verkoop van A's voorganger de TF tegen bleef vallen. De A verscheen in 1955 en bleef tot 1962 in productie, gedurende die tijd gebeurde er motorisch aan de wagen wel het een ander, zo had de laatste versie. de Mark II MGA een motor met inhoud van 1622cc, bovendien was er een een snellere versie, de MG A Twin-Cam met, zoals de naam al zegt, twee bovenliggende nokkenassen. Bovendien was er behalve het open model ook een coupƩvariant.
de voortrein van een MG A