Toen
ik - vermoedelijk op 12 augustus 1961 - dit anachronisme in Berlijn
fotografeerde, deed ik dat, omdat ik zo nu en dan wel eens een
vooroorlogse personenwagen - als een DKW "Meisterklasse" - in dagelijks
gebruik zag, maar een bedrijfwagen was heel uitzonderlijk. Ik had
eigenlijk geen idee wat ik vastlegde: de wagen was geel en van enig
motorgepruttel was geen sprake. Pas toen ik de foto,
als bladwijzer in een boek, terugvond raakte ik echt geïnteresseerd: het
was een Bergmann Paketzustell Wagen, een kleine veertig jaar eerder in
datzelfde Berlijn gemaakt voor de toenmalige Reichspost. Electrisch en
in feite zijn tijd dus ver vooruit. Ik wilde meer weten, ook omdat er
vrijwel dagelijks vier of vijf witte vervuilende dieselbusjes bij mij
in de straat verschijnen en zou ik in 1924 in Berlijn gewoond hebben van
hun uitlaatgassen bespaard zou zijn gebleven.
Inmiddels
heb ik, na enig zoeken, een model van het voertuig verworven en dankzij
de uitvoerige beschrijving op de doos is me duidelijk geworden dat de
firma in Berlijn-Reinickendorf al vanaf 1905 actief was, en dat er aan
de naam Bergmann de naam van de beroemde Belgische autofabriek
Métallurgique moet worden toegevoegd. De producten waren zeer fraaie
personenwagens met benzinemotoren (met een carrosserie van Vanden Plas)
en een electrische bestelwagen, die onder de naam "Fulgura" in de handel
kwam. Vanaf 1924 bouwde Bergmann lichte, van electromotoren voorziene
bedrijfwagens een groot aantal daarvan werd afgenomen door de
posterijen. Eentje is bewaard gebleven en staat in het Museum für
Kommunikation in Neurenberg.