25.11.22

Post


Toen ik - vermoedelijk op 12 augustus 1961 - dit anachronisme in Berlijn fotografeerde, deed ik dat, omdat ik zo nu en dan wel eens een vooroorlogse personenwagen - als een DKW "Meisterklasse" - in dagelijks gebruik zag, maar een bedrijfwagen was heel uitzonderlijk. Ik had eigenlijk geen idee wat ik vastlegde: de wagen was geel en van enig motorgepruttel was geen sprake. Pas toen ik de foto, als bladwijzer in een boek, terugvond raakte ik echt geïnteresseerd: het was een Bergmann Paketzustell Wagen, een kleine veertig jaar eerder in datzelfde Berlijn gemaakt voor de toenmalige Reichspost. Electrisch en in feite zijn tijd dus ver vooruit.  Ik wilde meer weten, ook omdat er vrijwel  dagelijks vier of vijf witte vervuilende dieselbusjes bij mij in de straat verschijnen en zou ik in 1924 in Berlijn gewoond hebben van hun uitlaatgassen bespaard zou zijn gebleven. 
 
Inmiddels heb ik, na enig zoeken, een model van het voertuig verworven en dankzij de uitvoerige beschrijving op de doos is me duidelijk geworden dat de firma in Berlijn-Reinickendorf  al vanaf 1905 actief was, en dat er aan de naam Bergmann de naam van de beroemde Belgische autofabriek Métallurgique moet worden toegevoegd. De producten waren zeer fraaie personenwagens met benzinemotoren (met een carrosserie van Vanden Plas) en een electrische bestelwagen, die onder de naam "Fulgura" in de handel kwam. Vanaf 1924 bouwde Bergmann lichte, van electromotoren voorziene bedrijfwagens een groot aantal daarvan werd afgenomen door de posterijen. Eentje is bewaard gebleven en staat in het Museum für Kommunikation in Neurenberg.