4.11.22

Wereldsnelheidsrecord 11

 

Voordat Louis Delage in 1905 begon met de constructie van auto's werkte hij bij Turgan-Foy en Peugeot. Zijn eerste wagens  hadden de  bekende De Dion-ééncylindermotor maar spoedig raakte hij geïnteresseerd in de racerij en alhoewel hij auto's met De  Dionmotoren bleef bouwen verschenen er ook wagens met een Causan- en een Ballotmotor. Hij  had succes in wedstrijden en won zowel de 1913 Grand Prix in Le Mans als de Indianapolis 500 in  1914.  Terwijl de fabriek tijdens de Eerste Wereldoorlog munitie fabriceerde hield Delage zich bezig met de ontwikkeling van een 4,5 liter zescylinder, het type CO dat werd verder ontwikkeld tot het type CO2 en in de jaren twintig werden er een groot aantal uitstekende auto's gebouwd. Op 6 juli 1924 reed René Thomas een  Delage V12 met een inhoud van 10,6 liter een nieuw wereldrecord: 230,634. km/u. in Arpajon