Stinson 1944
Zelfs luchtvaartpionier Glenn Curtiss heeft zich al - overigens zonder
enig succes - met het ontwerp van een vliegende auto bezig gehouden
gehouden en medio jaren twintig deed Henry Ford hetzelfde.
Het probleem is duidelijk, want waar laat je de vleugel, de
vliegtuigmotor en de propeller als je niet vliegt? In een aanhangwagen
achter de auto? Ik heb her en der wat verspreide foto's, van een
vliegende auto. De Amerikaanse vliegtuigfabriek Stinson heeft in 1944
een vliegende auto gebouwd, de fabriek maakte toen deel uit van het
Consolidated Vulteeconcern, dat ook verantwoordelijk was voor de B-24
"Liberator"-bommenwerper en de PBY-5 "Catalina"-amfibie. Het bleef bij
één exemplaar met een 90 pk Franklinmotor en een duwschroef. In 1947
volgde een tweede, totaal ander, toestel, de Stinson "Aircar". In
november van dat jaar raakte het bij een landing zwaar beschadigd,
onderdelen ervan werden gebruikt voor een tweede exemplaar, maar het
project werd vanwege de hoge kosten en de geringe interesse stopgezet.
Stinson 1947