16.12.08

Uitspraak

Mijn moeder heeft haar hele leven geleden onder de Hollandse uitspraak van haar Friese voornaam. Ze heette Attje en dat hoort te worden uitgesproken als Atsje. Maar ik help u even herinneren aan de befaamde Friese schaatster Atje Keulen - Deelstra, er was destijds nauwelijks een sportcommentator, die het niet over Atje in plaats van over Atsje had, terwijl de man donders goed wist dat Stephen Johnson diende te worden uitgesproken als Stievun Dsjonsun en niet als Steffen Jonson. Ik heb mijn moeder Atze, Ans en Ada horen noemen. Vooral Atze zal gestoken hebben, want dat is de mannelijke vorm van Attje, dat ook wel met één t geschreven wordt. Ik kom op de uitspraak van Friese voornamen, omdat ik onder 'Mantgum 1' Neeltje Bosch opvoerde. Ik denk dan ogenblikkelijk 'Neeltsje', want zo zal ze zichzelf voorgesteld hebben. Friezen zouden wat nadrukkelijker de uitspraak van hun voornaam moeten adverteren: Rinse heeft niet te maken met appelstroop, maar klinkt als 'Reense' en Rintje als 'Reentsje'.