6.12.08

Taxi 7

Historisch gezien is de de 'Taxi de la Marne' 's werelds meest beroemde taxi, al droeg hij bij introductie, zo'n negen jaar voor het uibreken voor de Eerste Wereldoorlog, natuurlijk niet die naam. In 1905 heette de auto Renault type AG, maar vanwege de tweecylindermotor werd het liefkozend 'Deux pattes'. Vier jaar later reden voor 'La Compagnie Française des Voitures de Place' (ook G7 genoemd) 1200 en in 1910 2700 'twee poten'. Deze 'Compagnie' was slechts een van de tien grote ondernemingen, er waren vele kleinere, die soms toch meer dan dertig wagens bezaten. Vlak voor het uitbreken van de 'Eerste Wereldoorlog' circuleerden er zo'n 10.000 taxi's in Parijs, omdat de meeste chauffeurs gemobiliseerd werden, bleven daarvan 3000 over. Om meer dan 5000 soldaten naar het front te brengen werden 1200 taxi's gevorderd, dat waren hoofdzakelijk Renaults 'Deux pattes', maar ook taxi's van de merken Clément-Bayard, Darracq, Panhard en Peugeot. Alleen de Renault ging 'Taxi de la Marne' heten.