3.10.13

Johan/John

a.s. Zaterdag vindt de "27e Dag van de Groninger Geschiedenis" plaats. Ik meldde het al eerder. Ik ken iemand die er heen zou gaan, maar dat vanwege de afstand niet zal doen. Hij woont namelijk in Euclid, Ohio: Johan de Jonge, nu John DeJonge, geboren in Indië,  opgegroeid in Groningen, maar op zijn twaalfde geëmigreerd naar de Verenigde Staten. Wanneer hij tegen mij Engels spreekt hoor ik een  Amerikaan, maar wanneer hij het woord tot mij richt in het Nederlands hoor ik een Groninger. Regelmatig stuurt hij me een bericht waarvan hij veronderstelt, dat ik het interessant zal vinden, zo kreeg ik vorige week een  lijst van hem met alle Indy-500-pacecars van 1911 tot nu, en natuurlijk heb ik dat  opgepakt en ben ik ogenblikkelijk in mijn modellenverzameling  gaan kijken of ik exemplaren van de winnende auto's had. De foto's van de pacecars kreeg ik via hem. Zo weet ik dat bovenstaande Stutz de pacecar was in 1912. Winnaar in 1912 was een National met Joe Dawson aan het stuur, met een gemiddelde snelheid van iets meer dan 126 km/u. National was een autofabriek in Indianapolis, die van 1900 tot 1924 actief was.