27.10.13

Lezen


Ik lees momenteel twee boeken tegelijkertijd. Ik realiseer me terwijl ik deze zin noteer, dat dat een fysieke onmogelijkheid is. Maar goed, u begrijpt wat ik bedoel.
Beneden lees ik “Ov Vey: More!, the ultimate book of jewish jokes part 2”, van David Minkoff. Ik ben het meteen met degene eens die zegt: Joodse moppen moet je niet lezen, maar horen. Toch is dat niet  mijn enige bezwaar tegen dit boek, de grappen missen vaak het onverwachte eind, dat zo kenmerkend voor joodse grappen is. Eéntje daarvan als voorbeeld, jaren geleden gehoord en nooit vergeten. Moshe en Kohn bezoeken ‘ne Gemäldegalerie in Düsseldorf., stoppen voor een schilderij, kijken en er ontstaat een discussie. “Is ‘e landschaft”, meent Kohn. “Nee, is ‘e porträt”, zegt Moshe. Na vijf minuten getwist te hebben, zegt Kohn: “Schau mal nach im katalog.” “Sehst, ich hob recht,”, zegt Moshe, “Is ‘e porträt: “Mandelbaum an der Riviera”. 
Boven lees ik Isaak Babels “Brieven naar Brussel 1925 - 1939 “.  Het is natuurlijk nooit de bedoelig geweest dat anderen als de geadresseerden – Babels moeder en zuster – deze correspondentie zouden lezen. Het boek leest niet gemakkelijk, want om het te begrijpen is achterin een notensysteem opgenomen zodat de lezer van het boek weet over wie Babel (foto) schrijft. Maar aangezien ik een groot liefhebber ben van Babels boeken, zoals b.v. “Rode Ruiterij”, wil ik het voor geen geld neerleggen.
Voor beide genoemde boeken las ik Ian Buruma’s “1945 Biografie van een jaar” en wie maar een pinknagel geïnteresseerd is in geschiedenis dient zich spoorslags naar een boekwinkel te spoeden om dat geweldige boek aan te schaffen.