24.10.13

1955


Het zal eind november 1955 geweest zijn. Ik zat al twee jaar op de Rijkskweekschool in Den Haag en net als in voorgaande jaren vroegen Haagse schoolhoofden of de kweekschool Sinterklazen en Pieten kon leveren. Ik besloot me samen met Alex Gordijns aan te melden. Ik had al enige ervaring, het voorgaande jaar was ik  o.a. achterin een Volkswagen “Kever” met mijn 1 meter 96, mijter op schoot, op een schoolplein gearriveerd. Ik had drie uur lang een snor gedragen die met een uiterst pijnlijk haakje aan mijn neustussenschot bevestigd zat. De witte onderrok was soms duidelijk niet mijn maat en hing dan onder mijn heupen, hetgeen het lopen ernstig hinderde. En toch meldde ik me opnieuw. Op een school in het Statenkwartier verkleedden Alex en ik me in de woning van één van de ouders en we werden vervolgens per open koets naar de school gereden. Het was winderig en koud en ik woei bijna uit mijn tabberd. Op een school in de buurt van de Vaillantlaan kregen we het verzoek om na een bezoek aan de eerste drie klassen ook de de kinderen uit de hogere klassen, samengekomen in de gymnastiekzaal, met een bezoek te vereren. Alex en ik besloten onze rollen om te draaien: hij kreeg mijn staf en ik zijn roe. Ik kwam huppelend en springend de gymzaal binnen en klom in een wandrek, Alex schreed waardig met het grote boek onder zijn arm, perfect in zijn rol als een ietwat vergeetachtige grijsaard, naar zijn zetel. Misschien, moeten de rollen om het lawijt rond Zwarte Piet te keren, wat vaker worden omgedraaid.