4.1.16

Op reis

Omdat ik Una, zoals ieder jaar, ook een prettige jaarwisseling, dus zonder vuurwerk, gun had ik de keus uit Lille of Langelille, maar aangezien ik twijfelde koos ik Rijsel.  Vorige week woensdag voor zevenen hoorde ik een dame via het omroepsysteem in het Amsterdams Centraal Station dat mijn trein zou  stoppen in - ik schrijf het fonetisch - "Sjiphol Èpôt". Ik bedacht meteen de ongekende mogelijkheden om vaderlandse stations voor ingezetenen onbegrijpelijk te maken: "Sjédzun" vond ik een aardige, helaas liggen "Nijtefejt", "Sjarnejoetum" en "Seentènsparojie" niet aan het spoor. Nu is het nog niet zo eenvoudig van Bussum, via Amsterdam naar Lille Europe te reizen, want  er komt gedraaf aan te pas. Ik reisde op mijn "OY WEH-chipkaart"  van Bussum naar Amsterdam, daar moest ik naar de uitgang: want de Sjiphol-Èpôtbedenkers hebben geen uitcheckpaaltje op het perron gezet, vervolgens moest ik op zoek naar  het perron waar de Thalys vandaan vertrok,  dat stond niet op mijn uitgeprint kaartje en de gele vertrekborden in de tunnel waar ik het op had kunnen nakijken, zijn verdwenen. Maar ik begreep dat de naam en de uitspraak van onze nationale luchthaven belangrijker zijn, gelukkig zei de conducteur in de trein gewoon "Luchthaven Schiphol".