19.1.16

Dinky Toys 5


Vliegtuigen waren zolang ik in Leeuwarden woonde mijn passie, met auto's had ik  niet veel en toch weet ik waar ik deze Austin zag, op de Harlingerstraatweg, want de A90 was zeldzaam. De auto was vanaf  februari 1949 leverbaar en de bedoeling was een exportproduct naar de Verenigde Staten, dat veel deviezen op zou  leveren, in de markt te zetten, de auto kreeg daarom ook niet de naam van een Engels graafschap, maar ging  "Atlantic" heten. In Indianapolis werden zelfs aandachtvragende records gevestigd, maar desondanks viel de export naar Amerika heel erg tegen, van de tussen 1949 en 1952 gebouwde 7981 "Atlantics" belanden slechts 350 in de Verenigde Staten. Gelukkig ben ik in het bezit van een originele folder  van de auto, waarin alle gegeven vermeld staan (die door een click op de afbeelding ervan leesbaar kunnen worden gemaakt). De "Atlantic" was met zijn vloeiende lijnen zeker voor Austin een revolutionnair ontwerp. De motor vond later een plaats in de Austin-Healy 100.