18.1.16

Dinky Toys 4


 
Nee, bovenstaand modelletje is geen Dinky Toys, maar je zult de mensen de kost moeten geven die iedere modelauto toch van de naam Dinky Toys voorzien. De auto waarna het model gemaakt is trouwens een Fiat. Een Fiat 508 "Balilla" uit 1932, genoemd naar Mussolini's jeugdbeweging, met een viercylindermotor met net geen liter inhoud, een drieversnellingsbak en een topsnelheid van 95 km/u. 
Omdat ik er twee had heb ik ééntje verbouwd tot bestelwagen, of die van fabriekswege werd geleverd weet ik niet, wat ik wel weet dat is dat regelmatig auto's aan  het  eind van hun personenwagenloopbaan werden verbouwd tot vrachtwagen of iets dergelijks. Zo stond er jarenlang een Lincoln uit 1929 als takelwagen in de buurt van Nijkerk. 
 
Morris leverde op basis van zijn "Eight Series E" rechtstreeks van fabriek wel een bestelauto, de 5cwt van, die tot mei 1953 leverbaar was, die ook geëxporteerd werd.
Wie in dat jaar iets groters zocht kon ook terecht bij Morris voor de "10 cwt express delivery van".
Toen ik gister de folder wat beter bekeek, ontdekte ik dat er in de echte bestelwagen maar één stoel geinstalleerd is.