25.1.16

Mr. Gordon

Het 45-toeren-epeetje staat al jaren in mijn doos met vijfenveertigtoerenjazzplaatjes, ik kocht ze in de jaren vijftig van mijn zakgeld, langspeelplaten waren te prijzig. Gerry Mulligan was destijds de beroemde baritonsaxofonist en toch staat er een epeetje  van Bob Gordon in de doos en ik probeer me te herinneren waarom ik "Meet Mr. Gordon" kocht en ik kom niet verder dan het vage vermoeden dat ik met een stapeltje plaatjes in zo'n hokje waarin je platen, voordat je ze aanschafte, kon afluisteren het epeetje ontdekte. Het Bob Gordon Quintet bestond uit Bob  Gordon, baritonsax; Jack Montrose,  tenorsax; Paul Moer, piano; Joe Mondragon, bas en Billy Schneider, drums. Gordon overleed ten gevolge van een auto-ongeluk op 28 augustus 1955 op weg naar een concert van het orkest van Pete Rugolo. Gordon maakte ook opnamen met het George Redman Quintet, zoals dit "Babette". Trombonist in "Babette" Herbie Harper is ook aanwezig in een opname van het Bob Gordon Quintet in "Moer Blues", maar de pianist is niet Paul Moer maar Maury Dell.