Je zult de Teslarijders cadeau moeten doen die in de veronderstelling verkeren dat Elon Musk de electrische auto heeft uitgevonden, terwijl de eerste snelheidsrecords vanaf december 1898 tot 1902 op de kaart werden gezet door electrische auto's, pas in laatst genoemd jaar werd die reeks gebroken door eerst een stoom- en daarna door een benzinewagen. Kennis van de geschiedenis van de auto waarin de besuurder zich dagelijks op pad begeeft is niet bijster groot, laat staan van de autogeschiedenis in zijn totaliteit. Terwijl de Britten er prat op gaan de constructeur van de eerste door een zescylindermotor aangedreven wagen te zijn, komt die eer toe aan de Nederlandse "Industriële Maatschappij Trompenburg", die auto's fabriceerde onder de naam Spijker. De (afgebeelde) auto, speciaal ontworpen voor de Parijs-Madridrace, door Joseph Valentin Laviolette, had, behalve zescylinders, aandrijving op alle vier wielen, maar was te laat klaar om op de 24 mei 1903 te starten wedstrijd mee te doen. Achteraf gezien is dat maar beter, want die van stad-tot-stadrace werd in Bordeaux afgelast na een groot aantal dodelijke ongelukken. De Spijker bleef een enkeling en stond in december 1903 op een tentoonstelling in Parijs en begin 1904 in het Chrystal Palace in Londen.
22.10.20
SPIJKER
Je zult de Teslarijders cadeau moeten doen die in de veronderstelling verkeren dat Elon Musk de electrische auto heeft uitgevonden, terwijl de eerste snelheidsrecords vanaf december 1898 tot 1902 op de kaart werden gezet door electrische auto's, pas in laatst genoemd jaar werd die reeks gebroken door eerst een stoom- en daarna door een benzinewagen. Kennis van de geschiedenis van de auto waarin de besuurder zich dagelijks op pad begeeft is niet bijster groot, laat staan van de autogeschiedenis in zijn totaliteit. Terwijl de Britten er prat op gaan de constructeur van de eerste door een zescylindermotor aangedreven wagen te zijn, komt die eer toe aan de Nederlandse "Industriële Maatschappij Trompenburg", die auto's fabriceerde onder de naam Spijker. De (afgebeelde) auto, speciaal ontworpen voor de Parijs-Madridrace, door Joseph Valentin Laviolette, had, behalve zescylinders, aandrijving op alle vier wielen, maar was te laat klaar om op de 24 mei 1903 te starten wedstrijd mee te doen. Achteraf gezien is dat maar beter, want die van stad-tot-stadrace werd in Bordeaux afgelast na een groot aantal dodelijke ongelukken. De Spijker bleef een enkeling en stond in december 1903 op een tentoonstelling in Parijs en begin 1904 in het Chrystal Palace in Londen.