In 1914 zette de firma Castagna bovenstaande torpedovormige carrosserie - op verzoek van graaf Marco Ricotti - op een A.L.F.A. (Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) 40/60, een viercylinder met een inhoud van 6.1 liter. De voorruit bevond zich ter hoogte van de radiateur, de bestuurder zat middenin de wagen (versnellingspook en handrem zijn op de foto nog net te zien), zodat hij en eventuele passagiers niet alleen aan nogal wat motorgeronk, maar ook aan hitte en stank moeten zijn blootgesteld geweest. Een jaar later werd A.L.F.A. overgenomen door Nicola Romeo en kreeg de fabriek een andere naam, die uiteindelijk uitmondde in Alfa Romeo.
In de jaren vijftig ontwierp de carrosseriefirma Bertone een drietal gestroomlijnde wagens op basis van de Alfa Romeo 1900, de zogenaamde BAT's. BAT stond voor Berlinetta Aerodinamica Tecnica. De auto's waren extreem licht (1100 kilo) en haalden een snelheid van boven de 200 km/u. Het drietal wordt op 28 october a.s. in New York verkocht door Sotheby tijdens een moderne kunst veiling.