23.10.20

SOBRANIE

Na een kleine vijftig jaar weer eens een Sobranie "Black Russian" opgestoken. Behoorlijk snobistisch, vind ikzelf.  Net als het roken van een Sherman "Cigarettello" of een Benson & Hedges, uit zo'n klein rood blikje. Een "Black Russian" is omhuld met zwart papier  en heeft een "gouden" mondstuk. Waar ik op het pakje voor gewaarschuwd word, kan ik niet lezen maar kan het wel raden. Het schrift, waarin de waarschuwing gesteld is, vind ik het mooiste van de wereld: Armeens. Ik ben geen sigaretten-  maar een pijproker en heb de ondergang van de Britse pijptabakindustrie met  lede ogen aangezien: Pibroch, Four Squares, Edgeworth, net als de Britse autindustrie: verdwenen. Ook Balkan Sobraniepijptabak, in twee soorten, eentje in een wit en eentje in een wat bruinig blikje is niet langer verkrijgbaar. Ik koos steevast voor het witte doosje, want ik hield en houd van latakia. Balkan Sobranie is er inmiddels weer, maar komt niet langer uit het Verenigd Koninkrijk, vrijwel alle  pijptabak komt tegenwoordig uit Denemarken. De Amsterdamse firma Hajenius levert een mixture met de smaak van mijn favoriete pijptabak onder een eigen nummer.