25.10.20

Jerry Jeff

 

Jerry Jeff Walker  in "Circus Maximus"

Toen ik hem ooit vroeg Texas te beschrijven, antwoordde de in de staat New York geboren Jerry Jeff Walker: "Flat, the highest point is the top of your car!" De eergister overleden "cosmic cowboy", die momenteel overal herdacht wordt als de schrijver van "Mr. Bojangles", had echter meer noten op  zijn zang. Want voordat dat lied samen met David Bromberg op de plaat werd vastgelegd zat hij  in "Circus Maximus", verantwoordelijk voor twee elpees op het label Vanguard. Op 17 februari 1981 liet ik  - heel wonderlijk heb ik het draaiboek van die uitzending bewaard - "Lost Sea Shanty" van de eerste elpee horen. Jerry Jeff neemt de vokalen voor zijn rekening. Opvallend hoe de groep als "The Byrds" klinkt en op de volgende langspeelplaat als "Country Joe & The Fish", het orgeltje van Bob  Bruno produceert nagenoeg hetzelfde geluid als dat van David Cohen in "The Fish". Niet zo heel  merkwaardig omdat zowel Jerry Jeff Walker, Country Joe McDonald als Roger McGuinn vanuit een folkachtergrond naar  een electrisch instrumentarium switchten. In 1978 ontmoette ik - ik logeerde bij Kinky Friedman in Austin -  Jerry Jeff en ik herinner me hoeveel moeite ik had om, de als een beschonken duivel rijdende Jerry Jeff op weg naar  zijn huis, bij te houden. Kinky en Jerry Jeff begonnen een uren durend gesprek over Amerikaanse stand-up comedians, zodat Kinky en ik pas rond een uur of negen de volgende ochtend weer in huize  Friedman arriveerden. Op mijn vraag hoe Jerry Jeff zijn liedjes schreef antwoordde hij: pas op het laatste moment, wanneer de opnamestudio al geboekt was. Er verschenen platen, soms met ingehuurde muzikanten uit Nashville (Norbert Putman, Johnny Gimble), maar altijd met zijn vaste begeleidingsgroep "The Lost Gonzo Band",  waarvan hij in 1976 afscheid nam. Op "Ridin' High" staat dit "Pissin" in the wind". Misschien dat ik morgen nog eens in mijn platenverzameling duik om opnieuw aandacht te besteden aan deze"cosmic cowboy".

 gesigneerde hoes van "Ridin' High"