Het moet voor Nash-importeur Englebert in Den Haag niet eenvoudig zijn
geweest toen, halverwege de jaren dertig, een goedkopere Nash in de
Verenigde Staten LaFayette gingen heten en hier de naam Nash in zwang
bleef. Het reclamemateriaal kwam uit de Verenigde Staten - het werd daar
ook gedrukt - en dus werd de auto in 1935 in Nederland aangeprezen als,
juist ja, Nash Lafayette. Goed, de Nederlandstalige folder werd iets
aangepast door in een geheel afwijkend lettertype het woord NASH op de
prachtig getekende prospectus te zetten, maar Lafayette werd hier niet
als een apart merk in de markt geplaatst. Een zescylinderzijklepper Nash uit 1937 had dan ook
geen LaFayette embleem op de motorkap en op de grille zat een
Nashnaamplaatje en niet een gestileerd portret van de markies De La
Fayette (een generaal onder George Washington), waarnaar het merk
genoemd was. Onderstaande reclamefoto zou zomaar van de Nash, die ooit
in mijn bezit geweest is, gemaakt kunnen zijn. Hij staat voor de KLM DC2
PH-AKT "Toekan", na de inval der Duitsers in 1940 enige tijd het
persoonlijke vliegtuig van General der Flieger Christiansen,
Wehrmachtsbefehlhaber in Nederland, waarna het toestel overging naar de
Lufthansa en vervolgens verongelukte.