Er lijkt geen verband te bestaan, behalve in de tekst, gericht op het hogere, tussen de zoetgevooisde kelen van het Fisk kwartet en de rauwe zang van Sister Rosetta Tharpe. Er is een logische verklaring: het kwartet moest het hebben van witmansoren, vandaar dat hun zang duidelijk gestoeld is op een Europese traditie. Pas toen zwarten voldoende geld hadden en zich bovendien minder naar de muziekmores van de blanken gingen gedragen was er ruimte voor zwarte muziek op de grammofoonplaat. Wie vroege, door een vrouw gezongen, gospels wil horen kan terecht bij Arizona Dranes* , een rond 1890 in Texas geboren blinde zangeres, die zichzelf op de piano begeleidde, in 1926 in Chicago opnamen maakte en duidelijk van invloed is geweest op de ontwikkeling van de zang, zoals we die van Sister Rosetta Tharpe kennen.
*Zestien opnamen van Arizona Dranes staan op de eerste CD in een prachtige box met vier andere, die een uitstekend overzicht geeft van zwarte geestelijke muziek in de USA, uitgebracht onder de titel "Spreading The Word" op JSP Records JSP7733. Ook het op 15 november 1926 samen met Reverend F.W. McGhee & His Jubilee Singers opgenomen "Lambs Blood Has Washed Me Clean" staat op deze CD. Reverend McGhee werd op zijn beurt een bekende platenartist en verdiende zoveel geld met zijn muziek dat hij in Chicago een kerk kon bouwen. Dit is "Fifty Miles of Elbow Room" van hem en zijn Jubilee Singers, het is heel goed mogelijk dat Arizona Dranes niet alleen de piano speelt, maar in de coupletten ook voor de tweede stem zorgt. De trompettist is vermoedelijk Henry "Red" Allen". "Fifty Miles of Elbow Room" ken ik ook van de Red Clay Ramblers, een groep rond de helaas veel te vroeg overleden Tommy Thompson, op hun "Twisted Laurel' " (Flying Fish 030) wordt het nummer foutief toegeschreven aan Sara Carter, overigens niet onverwacht want de Carters eigenden zich heel wat werkjes van anderen toe. Dit is "Merchant's Lunch" van de Red Clay Ramblers, een groep musici die zich gelukkig niet aan het gekende bluegrassinstrumentarium hield.