18.11.18

Austin 3

 In 1922 volgde Austin "Seven" en die zou tot 1939, zij het in een verschillende vormen, in productie blijven, de motor (met een inhoud van 747cc) zelfs tot 1962,  de topsnelheid lag iets boven de 60 km/u. Maar dat was niet controleerbaar, want er was geen snelheidsmeter, het enige metertje was een ampèremeter.  Die aanvankijke topsnelheid hield noch de fabriek noch  de bezitters van een "Seven" tegen het vermogen behoorlijk op te schroeven en er buitengewoon succesrijk mee te racen: in 1929 werd een derde plaats behaald bij de TT en  een jaar later werd de 500-Mile race van de British Racing Drivers' Club op het circuit van Brooklands gewonnen.  Of er Castrol Racing Oil gebruikt werd is de vraag.
 In Groot-Brittannië werden er door diverse firma's (Mulliner, Gordon, Swallow Sidecars) carrosserieën opgezet.



Mechanisch werden er in de 17 jaar dat de Seven in productie was eveneens veranderingen aangebracht: in 1924 kreeg de auto een elctrische starter, in 1929 werd de de geschilderde radiateurmantel door eentje van nikkel vervangen en in 1933 werd een vierversnellingsbak geïnstalleerd.

 De foto's tonen maar een paar gedaantes van de Seven door  de jaren heen.