5.11.18

Lang geleden


De namen zeggen nu vrijwel niemand iets meer: Gobron-Brillié, Luc Court, Sizaire-Naudin, een eeuw geleden was dat anders.
Met een Gobron-Brillié werd in de jaren 1904-'05 een aantal keren het wereldsnelheidsrecord verbeterd, eerst door de Belg Duray, later door de Fransman Rigolly. De laatste was de eerste die meer dan 100 mijl per uur reed. Strikt genomen waren het Gobrons, waarmee de records gevestigd werden, want de partner van Gustave Gobron, Eugene Brillié had de in 1898 opgerichte firma in 1903 verlaten. Vanaf het begin hadden alle G-B's kenmerkende motoren: ze hadden twee tegen elkaar in werkende zuigers per cylinder, dat fenomeen werd door de fabriek tot 1922 gehandhaafd.
Luc Court in Lyon fabriceerde de eerste auto in 1899 en die had, hoogst ongebruikelijk voor die tijd, vijf versnellingen. In 1904 introduceerde Luc Court een snel verwisselbare carrosserie en claimde dat die in drie minuten vervangen kon worden.
Sizaire-Naudin bouwde snelle kleine auto's, zogenaamde voiturettes, die het in de voor die categorie opgezette races buitengewoon goed deden. De voorwielvering was onafhankelijk.
De drie modellen op de foto werden tussen 1958 en 1969 gemaakt door de Franse firma JMK onder de naam RAMI. De meeste echte auto's staan in het het iets ten noorden van Lyon gelegen museum van Henri Malartre in Rochetaillée-sur-Saône. De kleuren van de RAMI-modellen kloppen vaak niet en dus heb ik een aantal omgeschilderd, zo ongeveer de ergste zonde, die een modelverzamelaar kan begaan. Maar ik verzamel geen modellen, ik verzamel miniatuurauto's: zowel de Gobron-Brillié als de Luc Court en de Sizaire-Naudin (op de foto v.l.n.r.) zijn dus overgeschilderd. Wie tegenwoordig probeert een miniatuur van een auto van een eeuw geleden te kopen, ontdekt dat voor die bijster boeiende beginperiode van het automobilisme absoluut geen aandacht is.