Wie zijn ogen de kost geeft ziet momenteel allerlei merkwaardige vehikels die op geen enkele wijze lijken op de Nederlandse herenfiets van weleer. Een en ander is een gevolg van het feit dat het overgrote deel van "onze" fietsen in framevorm uit China komt en hier wordt afgemonteerd. Natuurlijk letten de inkopende vertegenwoordigers van de vaderlandse fietsfabrikanten in het Verre Oosten op wat er daar verder inelkaar wordt gesoldeerd en worden er van het gebruikelijke model afwijkende tweewielers in ons land geimporteerd. Je ziet dus modellen van Amerikaans snit, niet dat die beter, sneller of comfortabeler zijn dan het van oudsher bekende Nederlandse rijwiel maar ze ogen interessanter. Honderdachtien jaar geleden waren Amerikaanse fietsen niet afwijkend van wat hier gebruikelijk was. Er werden zelfs Amerikaanse onderdelen gemonteerd in Europese fietsen, zo heeft een Franse fiets, een Hurtu uit 1907 van mij, een Amerikaanse terugtraprem van het merk New Departure. Ongeveer een eeuw geleden vond er een wijziging in de Verenigde Staten van het fietsgebruik plaats: de fiets verloor de status van vervoermiddel en werd een speeltje voor de jeugd, er werden volledig overbodige zaken toegevoegd zoals een imitatiebenzinetankje en de banden kregen bijna motorfietsformaat. Toch bleven het in Amerika genaakte fietsen, wat nu in Nederland als een Amerikaanse fiets wordt gesleten is een Chinese imitatie van een Amerikaanse fiets. Op de foto's één van de echte Amerikaanse fietsen uit mijn verzameling, een Columbia uit het derde decennium van de vorige eeuw, compleet met houten velgen en bandsirene op het voorwiel.