12.12.07

Homeland Security

Gister heb ik meer dan acht uur op de luchthaven van Philadelphia doorgebracht. In een kleurloos, slecht georganiseerd landschap met veel gescheurde zetels. Ik checkte mijn koffer meteen na aankomst uit Nederland om half vier door naar Cleveland en begaf me vervolgens per bus naar gebouw F om mijn vlucht van twintig over zes te pakken. Aan de "gate" vernam ik dat de vlucht opgeheven was, vanwege "traffic". Dat is een ruim begrip. Maar verdere uitleg bleef achterwege. Terug met de bus naar gebouw C, waar ik ontdekte dat de volgende vlucht naar Clveland om kwart over negen vertrok. Dat betekende dat ik familie, die me af kwam halen moest gaan waarschuwen, dat ik later kwam. Een vriendelijke piloot liet me zijn telefoontje gebruiken en ik kreeg na enig aandringen zelfs een voucher voor een maaltijd en bracht de rest van de tijd door met het lezen van de al dan niet smakelijke verhalen over het Oranjehuis in "Voor de troon wordt men niet geboren" van de dames Hermans en Hooghiemstra, zo nu een dan een blik werpend op het lichtkrantje boven gate C31. Om een uur of negen was de vertrekstatus plotseling en zonder enige aankondiging gewijzigd in 10.30 en dat gebeurde op exact dezelfde wijze nogmaals om half elf. Toen stond er ineens 12.09. Bij iedere wijziging moest ik uiteraard de familie in Cleveland bellen. Om even na twaalven (in Nederland was het inmiddels negen over zes in de ochtend) vertrokken we uiteindelijk. Om half twee arriveerde ik in Cleveland en tot mijn verbazing stond mijn koffer daar al op me wachten. Ik blijf zitten met een paar vragen hoe komt het dat mijn koffer in Cleveland landde, terwijl ik vanwege "traffic" in Philadelphia moest blijven en hoe kan het dat, terwijl ik tientallen keren moest horen dat ik mijn bagage niet onbeheerd diende achter te laten, ik mijn koffer temidden van een aantal andere koffers onbeheerd op het vliegveld van Cleveland aantrof?