14.12.07

Small world

Carol M. heeft wat je moeilijke voeten noemt, ze waggelt een beetje als ze loopt. Ze is de enige serveerster in de "Rider's Inn", een herberg uit 1812 in Painesville. De inn heeft een roemruchte geschiedenis, het was een plaats waar via de "underground railroad" uit het zuiden gevluchte slaven even een veilig onderkomen vonden en later soldaten uit de Burgeroorlog werden opgevangen. Ik was er gister en verheugde me op het weerzien met Carol, want zij bedient op geheel eigen, volslagen on-Amerikaanse, wijze. Verwacht van haar niet de hier zo vaak gespeelde vriendelijkheid, maar wees gelukkig dat ze je bestelling opneemt. Het eten is voortreffelijk. Ik bestel zo'n dikke Amerikaanse sanwich met corned beef, die hier Rueben heet. Mijn vrouw en mijn schoonzussen een hamburger. Carol kijkt verbaasd als ik de Rueben met met mes en vork te lijf ga en zegt: "I never saw somebody eat a sandwitch with knife and fork." Later onstaat een gesprek: Carol blijkt op dezelfde highschool in Euclid te hebben gezeten als mijn vrouw en beide schoonzussen. Zelfs de Verenigde Staten kan een "kleine wereld" zijn.