21.11.09

Legendevorming

Hoe controleer je of een historicus die een boek vol feiten presenteert gelijk heeft? Door, als je in dat boek zelf genoemd wordt, die feiten met jouw waarheid te vergelijken. Precies dat heb ik de afgelopen dagen gedaan, door de feiten van Huub Wijfjes, schrijver van het boek "VARA, biografie van een omroep" naast mijn eigen waarheid te leggen. Dat mijn naam abusievelijk onder een foto staat, waarop ik niet ben afgebeeld valt wellicht nog als slordigheid te vergeven, maar Wijfjes' schets van hoe ik - in het kader van een in 1986 doorgevoerde bezuiniging - bij de VARA verdween is volslagen onjuist. Ik citeer: " De radiodienst werd forser aangepakt. Daar vergde de reorganisatie die in juni 1986 startte een opheffing van maar liefst negentien arbeidsplaatsen. (...) Het volledig uit freelancers bestaande orkest van Charley Nederpelt werd niet meer gecontracteerd en met hen verdween niet alleen een VARA-traditie die in 1936 was begonnen maar ook het zaterdagse programma Muziek uit Studio 1. Het was niet de enige renommee die wegviel. Ook Herman Stok, Co de Kloet, Jeanne van Munster, Karel Roskam, Wim Bloemendaal, Ad Löbler, Jelle de Vries en Hans Hamburger verdwenen. De pijn werd verzacht door een goudgerande vertrekregeling, die de VARA niet zelf hoefde op te brengen, want men maakte handig gebruik van een van de vele centraal in de omroep geldende regelingen, die over het algemeen al behoorden tot de meeste weldadige in sociaal Nederland."
De waarheid is dat ik al in 1984 een andere baan had geaccepteerd en voor de VARA alleen nog het programma "Moondogs" bleef maken. Van een "goudgerande vertrekregeling" is in mijn geval geen sprake geweest. Van iemand, als Wijfjes, die zich op meer dan een plaats als historicus afficheert, verwacht ik feiten, correcte feiten. Maar daar is niet alleen in mijn geval geen sprake van. Op diverse andere plaatsen in het boek staan onjuistheden, zelfs teveel om hier op te noemen.