25.11.09

Delaugère

Naar Dalfsen betekent voor mij altijd een vreugdevolle reis, niet alleen omdat ik weet dat zowel mijn Traction als mijn Panhard bij ClassicJaap in goede handen zijn, maar ook omdat ik geconfronteerd wordt met een stuk autogeschiedenis. Ik zie auto's van merken die verdwenen zijn, soms zijn dat merken zoals Riley en Austin, die ik me herinner, soms zijn het merken, die lang voordat ik geboren werd al het loodje hadden gelegd, zoals deze Delaugère, met een niet originele carrosserie, uit het vroege begin van de vorige eeuw, gemaakt door "S.A. Delaugère, Clayette Frères et Cie." in Orléans (1901 -1926). Vermoedelijk heeft er een gesloten carrosserie opgestaan, maar die is in het "Aalholm Automobil Museum" in het Deense Lolland vervangen. Vermoedelijk heb ik zo'n veertig jaar geleden daar de Delaugère gezien, maar dat weet ik niet meer.