15.11.09

Red 3

Het was, geloof ik eind jaren zeventig dat het Larens Jazzfestival verhuisde naar 'De Meervaart' in Amsterdam. Ik deed voor VARA's jazzman Aad Bos tijdens die festivals hand- en spandiensten: zorgde onder andere dat de musici op tijd op het podium stonden. Soms had ik een wat langer gesprek en soms wilde ik zelf een interview. Op het programma stond ondermeer een optreden van Red Rodney (1927 -1994) en Ira Sullivan. Ik wist dat Rodney de eerste blanke trompettist was die met Charlie Parker had opgetreden, maar ik wist ook dat Rodney niet zijn echte naam was: hij heette Chudnick, Robert Chudnick. Ik vroeg hem of hij altijd jazz had gespeeld of dat er misschien ervoor iets anders was geweest. "Yes, but you wouldn't know that stuff." "Try me." "Well, I played at jewish weddings, chassenes, you know." "Could I interview you about that?" "Sure." "In Yiddish?" Ik haalde mijn bandrecorder en ergens in het huis waar ik nu woon, zwerft het bandje met dat interview. Ik heb het gebruikt voor een uitzending, waarin ik o.a kon laten horen, dat Rodney het begin van zijn muzikale carriere niet vergeten was want hij pakte zijn trompet en speelde een klezmermelodietje.