19.1.10

Louis Jordan

Marcia Ball past natuurlijk uitstekend in de Louisiana-, of preciezer New Orleanspianotraditie, met namen als Jelly Roll Morton, Fats Domino, Professor Longhair, Dr. John en Allen Toussaint. De gitaar speelde behalve als begeleider van blueszangers, tot hij electrisch versterkt werd, nauwelijks een rol van betekenis in de populaire muziek. Bij de muziek uit New Orleans horen natuurlijk blazers en die zijn dus ook aanwezig bij Marcia Ball.
Wie exact wil weten hoe rhythm & blues ontstond kan niet om Louis Jordan (foto) heen, een zwarte muzikant die door de kleurbarriere brak en een enorme invloed heeft gehad, zonder dat, anders dan in de Verenigde Staten, in ons land wordt erkend. Hij maakte met zijn "Tympani Five" (overigens niet altijd bestaande uit vijf musici) uiterst plezierige muziek met een flinke dosis humor, die nauwkeurige muziekhistorici wellicht proto-rhythm & blues zouden willen noemen, een andere meer gebruikte term is jump jazz. Maar het gaat aan het eind van de rit niet om etiketten: het gaat om de muziek van een man, die van een enorme betekenis is geweest voor de vroege rock 'n roll. Achtereenvolgens: You gotta have a beat (!), How long must I wait for you?, Buzz me baby, Five guys named Moe, Caldonia en het schitterende Deacon Jones.