15.1.10

Rosengart

in Austin-licentie vervaardigde Rosengart

Wie een een beetje rondspit in het populaire Amerikaanse lied komt al snel tot de ontdekking, dat er nogal wat songteksten bestaan over treinen en auto's. In het begin werden treinen vooral gezien als een duivelse uitvinding, maar later wordt de trein in gospels zelfs gebruikt als transportmiddel naar de hemel. Het oudste liedje over een auto is vermoedelijk dat over Lucille die uitgenodigd wordt een toertje te maken in een "merry Oldsmobile". Ik heb in geen ander land zoveel liedjes over auto's gevonden als in de Verenigde Staten, alle bekenden merken komen voorbij. Ik was verbaasd toen ik in Frankrijk een liedje ontdekte over een Rosengart. Dat liedje moet dateren uit de late jaren twintig toen Lucien Rosengart de Austin 7 in licentie ging produceren. Daarna bouwde hij ook voorwielaangedreven Adlers in licentie, om eind jaren dertig met de Supertraction uit te komen. Aan de basis van de "Supertraction" stond Citroëns Traction Avant, de wagen was duur en veel werden er niet verkocht.

Rosengart Supertraction 1939

Na de oorlog werd de draad weer opgepakt, maar omdat Citroën gebruik van zijn motoren niet meer toestond werden Amerikaanse V8-Mercurymotoren (Ford) gebruikt en ging de "Supertraction" "Supertrahuit" heten. Inmiddels was de firma omgedoopt in "Société Industrielle de l'Ouest Parisien" (SIOP). Van de "Supertrahuit" zijn maar weinig exemplaren verkocht, gelukkig had Lucien Rosengart andere ijzers in het vuur, kleine auto's, die nog steeds werden uitgerust met in licentie vervaardigde Austin-7-motoren.

Rosengart Ariette 1952

Op de Parijse Salon van 1951 stond de door Philippe Charbonneaux ontworpen "Ariette". De verkoop viel tegen, veel meer dan vijftig exemplaren werden er niet verkocht. De resterende carrosseriën werden op chassis van de Panhard "Dyna" gezet, voorzien van een Panhard 850 Sprintmotor en verkocht als Panhard "Scarlet".