25.3.10

Multatuli

Voor het eerst in meer dan vijftig jaar lees ik, overigens anders dan destijds gedwongen, Multatuli. Dik van der Meulens "Multatuli. Leven en werk van Eduard Douwes Dekker" lag voor een tientje bij de boekwinkel, ik vond dat ik de biografie niet kon laten liggen en heb allesbehalve spijt. Sommige namen in het boek zetten me aan het denken of beter gezegd leveren vraagtekens op. Zou mijn collega bij de VPRO, Marjoke Roorda (van Eysenga) familie zijn van Douwes Dekkers vriend tabaksplanter Sicco E.W. Roorda van Eysenga en wat is de relatie tussen de schrijver F.B. Hotz, met wie ik ooit correspondeerde over de Chrysler "Airflow" en de in Van der Meulens boek genoemde Jacques Hotz, eigenaar van een Haagse metaalfabriek? "Hij was getrouwd met Geertruida Post, had een kind bij haar, maar schijnt ook een liaison te hebben gehad met haar zuster Francisca. Ze onthaalden hun bezoekers soms op chloroform, dat in die tijd wel gebruikt werd als genotmiddel."