19.3.10

NIW

Het blad steekt net iets boven de andere weekbladen uit. Kom, denk ik, laat ik het toch maar weer eens kopen, is het niet om me te ergeren, dan is het wel om te lachen. Het NIW , het Nieuw Israelitisch Weekblad. Op aanraden van een rabbijn, nam ik er 25 jaar geleden een abonnement op. Ik was verbaasd, wat een rechtse lariekoek stond er in het blad, mijlenver verwijderd van de ideeënwereld van mijn lang daarvoor overleden Joodse vader. Mijn vader was sociaal-democraat en dat droeg hij uit. Uit het NIW walmde me iets engs tegemoet, iets wat ik van het jodendom niet verwachtte. Ik heb net het jongste nummer doorgenomen en ik hoef mijn mening niet te herzien. Ik struikel over zinnen n.a.v. het lijsttrekerschap van Job Cohen; "de kans is aanwezig dat 130 jaar nadat Benjamin Disraeli afscheid nam van zijn functie als Brits premier, opnieuw een Jood een Europees land zal gaan leiden". Zo'n gedachte - die bovendien niet klopt, want leidde Pierre Mendès-France in de jaren vijftig geen Franse kabinetten? - hoe kom je erop? Maar het meest frivole artikel komt van columnist G. Philip Mok, Barack Obama heet bij Mok natuurlijk Barack Hoessein Obama en er wordt bovendien een fiks partijtje gescholden: schurk en lamstraal zijn een paar kwalificaties die Mok uit zijn pen laat vloeien. De leukste zinnen moeten dan nog komen en die ga ik citeren:
" De VS hebben Israël met geld, wapens en brave lippendienst gesteuud, maar het 'klassieke' conflict in het Midden-Oosten zou allang zijn opgelost als diezelfde VS niet door de jaren heen ook de voornaamste contribuant was gebleven van de United Nations relief and Works Agency (Unrwa), na 1948 speciaal in het leven geroepen...nee, in wezen niet om' Palestijnse vluchtelingen' te helpen maar de bonje tussen de Arabieren en Israël te laten voortduren. Washington is nog steeds de voornaamste geldverschaffer aan Unwra. Bovendien worden de 'politie- en veiligheidsdiensten' van de Palestijnse Autoriteit betaald en getraind door zowel Amerika als Europa (de Nederlandse belastingbetaler is er, ook voor de tv-ophitsing tot Jodenmoord, jaarlijks vele miljoenen aan kwijt)."
Kortom mesjogge is troef.