21.4.10

Damesgroep

Ik heb gasten uit Frankrijk, uit het zuiden van dat land en ze hebben - hoe goed - een CD meegenomen van een groep, die ik niet kende, die zingt in het Occitaans. De dames noemen zich "La Mal Coiffée". Ik vrees dat het verdraaid lastig zal zijn om de CD in Nederland te achterhalen, maar vooruit maar, dit is het label: "Musical Spidaire".
Het moet in 1993 geweest zijn toen ik in Skagen, in het noordelijkste puntje van Jutland, Värttinä voor de eerste keer zag.
Verbijsterend groepje, waarbij de dames zich als Finse Supremes over het toneel bewogen. Later zag ik ze ook op vaderlandse bodem en ontving ik ze in een programma. Inmiddels hebben er personeelswisselingen plaats gehad en is het allemaal, zoals hier te zien, heel spectaculair geworden. Een zelfde ontwikkeling hebben we ook bij Zap Mama kunnen contateren, van muziekgroep tot theatershow. Of "La Mal Coiffée" zich in die richting zal ontwikkelen hangt natuurlijk samen met een internationale doorbraak. Soms zou ik willen dat het vanwege de originaliteit niet gebeurt, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat dat een heel egoistische gedachte is.