1.4.10

Stroomlijn 2

Die somber ogende, want matzwart geschilderde, auto van gister heeft qua vorm m.i. een hoog Jules Vernegehalte. Hij dateert uit 1902 en werd gebouwd door William C. Baker, die de nodige faam genoot als bouwer van electrische auto's in Cleveland (Ohio). Een van zijn klanten was Thomas Edison (foto links: Edison in zijn eerste auto uit 1901). Snelheid was een belangrijk verkoopargument in de eerste jaren van de automobiel en de jacht op het wereldsnelheidsrecord sprak helemaal tot de verbeelding. Op 13 april haalde Leon Serpollet in een door hem gebouwde stoomauto in Nice een snelheid van 120 km/u. Baker wilde dat record verbeteren met een electrische auto, dat lijkt vandaag de dag merkwaardig nu eindelijk de door verbrandingsmotoren aangedreven auto's door electra of gedeeltelijk door electra voortbewogen auto's worden vervangen, maar voor 1900 werd de strijd om het wereldsnelheidrecord juist geleverd met electrische auto's gebouwd door Jeantaud en Jenatzy.

De electromotor van bovenstaande auto uit 1902 was achterin geinstalleerd en dreef met kettingen de achteras aan, de motor werd gevoed door veertig accu's die rond de chauffeur, Baker zelf, en zijn achter hem gezeten assistent waren geplaatst. Baker was ervan overtuigd dat zijn "Torpedo" gemakkelijk meer dan 200km/u zou kunnen halen. De auto was, als allereerste, voorzien van veiligheidsgordels en dat was maar goed ook, want tijdens de recordpoging raakte de auto het spoor bijster raakte en belandde in het publiek. Twee toeschouwers vonden de dood, Baker en zijn assistent werden gearresteerd, maar op een borgtocht van $15 vrijgelaten. De snelheid kort voor het ongeluk moet boven de 165 km/u gelegen hebben, maar werd niet als een wereldsnelheidsrecord geclaimd. Pas eind 1904 werd deze snelheid door een auto met benzinemotor gehaald.