16.4.10

Festival

Volgende week zaterdag ben ik in Leeuwarden om een lezing te houden over Joods leven in de stad e.e.a. in het kader van een Jiddisch festival dat van 19 tot en met 25 april in de Friese hoofdstad wordt gehouden. Vanmorgen keek ik op de website van het festival en ontdekte dat a.s. maandag een symposium wordt gehouden over "De wereld van het Jiddisch en andere kleine talen". Een van de sprekers is Tjeerd de Graaf (foto), die o.a. oude geluidsopnamen zal laten horen en opnamen van de laatse sprekers van het Jiddisch in Sint Petersburg. Tjeerd de Graaf? Er gaat een belletje bij me rinkelen: hij is de kleinzoon van een broer van mijn Friese grootmoeder en ik moet hem zestig jaar geleden voor het laatst gezien hebben. We zijn achterneven. Intussen is Leeuwarden waarschijnlijk de enige stad in Nederland en wellicht ver daarbuiten waar ooit een fiets met een Jiddisch merk werd verkocht.