9.4.10

PCC




Regelmatige lezers van dit blog weten dat de PCC-car mijn favoriete tram is. Toen ik in 1953 in Den Haag kwam wonen zag ik een tram, die zo afweek van wat ik tot dan op familebezoek in Amsterdam gezien had, dat ik ogenblikkelijk wilde weten wat de achtergrond was van dit bijzondere voertuig. inmiddels heb ik nogal wat rond de PCC-car verzameld en zag ik in East Haven de allereerste, destijds in Brooklyn afgeleverde tram. Het verhaal rond de PCC-car is snel verteld, in de jaren twintig kwamen de directeuren van een aantal Amerikaanse (en Canadese) trambedrijven tot de conclusie dat er dringend behoefte was aan een tram die kon concurreren met de autobus en dus werd er een commissie gevormd, het Electric Railway Presidents Conference Committee dat onder aanvoering van Thomas Conway Jr. in 1929 in Atlantic City bijeenkwam om een "supertram" te ontwerpen. Tussen 1936 en 1952 werden er in de Verenigde Staten 5000 PCC-cars gebouwd. Inmiddels zijn ze vrijwel overal uit het straatbeeld verdwenen, al maakte ik vorig jaar in Kenosha nog een rit door het stadscentrum, ofschoon het lijntje meer toeristisch is dan werkelijk openbaar vervoer. Ook in San Francisco rijden PCC-cars, oorspronkelijk reden die in Philadelphia, de trams in San Francisco zijn geschilderd in de kleuren van diverse Amerikaanse trambedrijven, zo rijdt de 1057 in de kleuren van het trambedrijf van Cincinnati. Op bovenstaande foto staat de 1057 voor een PCC-car uit St.Paul/Minneapolis, laatstgenoemde rijdt op een museumlijn in de Twin Cities. In Den Haag werd de eerste PCC-car, gebouwd door La Brugeoise in Brugge, afgeleverd in 1949. De wagen kwam op 14 december in dienst onder nummer 1001, gevolgd door de 1002 in januari van het volgende jaar. De vervolgserie 1003 - 1024 kwam in 1952 op straat, t.o.v van de eerste twee waren er nogal wat wijzigingen, zo kregen ze middendeuren om uit te stappen. Ik ben bezig een Amerikaanse PCC-car om te schilderen in een tram uit die vervolgserie, alhoewel ik weet dat e.e.a. niet klopt, want de Amerikaanse trams waren langer, bovendien moet de trolley vervangen worden door een pantograaf.