23.4.10

Voorouders

Vanmorgen maar weer eens in de ongeveer dertig jaar geleden verzamelde familiegegevens gedoken, niet dat ik de hoofdlijnen niet weet, maar voor morgenmiddag toch maar e.e.a. opgefrist: gekeken naar de namen van mijn Joodse voorouders, die soms weinig afwijken van Friese achternamen, zo heette mijn betovergrootmoeder Judikje Dwingersma. Al vanaf 1800 zie je dat de meisjes dan wel Nederlandse voornamen krijgen, dan wel verfrieste Joodse voornamen. Bij de mannen is het anders, mijn vader heette officieel Nathan, maar werd Nico genoemd. Ook is het aardig te ontdekken dat mijn voorouders de wettelijk voorgeschreven regels: eerst burgerlijk huwen en dan in sjoel, aan hun laars lapten.

Mijn grootmoeder Judikje Keizer met haar in 1822 in Leeuwarden geboren grootmoeder Judikje Keizer - Dwingersma