22.5.10

Reclame

Terwijl de Giro nog bezig is en Floyd Landis eindelijk toegeeft doping te hebben gebruikt, probeer ik met me herinneren hoe het komt dat ik niets van de Tour de France in 1954 zag die toch in Amsterdam startte. Plotseling weet ik weer, ik ging de middag van de achtste juli 's middags naar "Nathan der Weise" van Lessing uitgevoerd door het Wiener Burgtheater, ik vermoed in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, maar helemaal zeker ben ik niet. Lessing modeleerde Nathan op Moses Mendelsohn (grootvader van de componist), een Duitsjoods filosoof. Het zou nog jaren duren voordat ik de Tour langs zag komen en het spektakel vooraf eigenlijk leuker vond: de renners waren op de Place de la Bastille in Parijs zo razendsnel voorbij dat van herkenning van wie dan ook in het peloton geen sprake kon zijn. De komende dagen zal ik een paar van de auto's uit de reclamecaravaan op dit blog zetten. Van deze tot leeuw verbouwde kart, reclamemakend voor Credit Lyonnais, reden er een paar jaar geleden een aantal mee. Klaarblijkelijk stond iemand van de INGbank ook te kijken.