24.5.10

Reclame 3


Ze moet er in 1954 ook bij geweest zijn in de Tour de France, in een exact op dezelfde manier uitgedoste Traction Avant 15/6, met haar echtgenoot aan het stuur. De Franse accordeoniste Yvette Horner. Ze trad daamee in de voetsporen van haar vooroorlogse collega Freddo Cardoni. Haar eerste Tour de France was in 1951, toen in een Ford Vedette, waarbij zij ernstig door zonnebrand geteisterd werd, zodat ze het volgende jaar dik ingesmeerd werd met een antizonnebrandcreme, waardoor ze uiteindelijk iedere etappe eindigde met een gezicht vol insecten. In 1953 zat Yvette in een glazen koepel op het dak van een Mercury, in 1954 en 1955 werd haar voertuig een Traction Avant 15/6, speciaal voor het doel geprepareerd met een groot open dak en anders dan de foto weergeeft, zat ze meestal in een leren stoel en in noodgevallen werd een pop van haar uit de kofferbak gehaald, terwijl haar muziek uit de luidsprekers schalde. Dat kon wanneer er met flinke vaart door dorpjes op de route gescheurd werd om het peloton voor te blijven, maar toen het publiek die stunt doorkreeg werd er met stenen naar de auto gegooid. Dit voorjaar had de Franse Traction Club "La Traction Universelle" een volledig identieke 15/6 op de tentoonstelling "Rétromobile" neergezet, de inmiddels 87 jaar oude Yvette kwam kijken zette de volgende boodschap op de motorkap van de Traction Avant: "Faire le Tour de France avec une 15 Citroën, c'est la Traction Universelle, et c'est un véritable bonheur. Merci. Je t'aime, Yvette Horner".