29.11.13

Van slag

Gister en vanmorgen een boek gelezen waardoor ik van slag ben. Niet omdat het literatuur is en ook niet omdat ik het voor de eerste keer las, want "Boekhouden 1940 -1943" las ik zo'n vijfenveertig jaar geleden al, toen nog in in een aantal schoolschriften, maar nu uitgegeven* door mijn Parijse nichtje Loes. Toen was ik voornamelijk geïnteresseerd in wat de schrijver tijdens de oorlog wist en niet wist wat er met de Joden gebeurde, wist hij bv. van Auschwitz? Ik las het nu anders, vooral de banaliteit van de onderduik heb ik nergens zo beklemmend beschreven gelezen. Hier is een een communist, die gereduceerd wordt tot iemand die zich boos maakt over de zure boter die hij krijgt voorgezet, die uit een raam springt in een "gevecht" om een sappige peer te pakken te krijgen. Zijn leven speelt zich af op een paar vierkante meter en hij weet zich geen raad met de verveling. Samen met zijn vrouw, maar zonder zijn dochtertje Loes, gaat hij radeloos van adres naar adres. Kortom hij wordt geleefd. Heel vaag heb ik een een herinnering aan de schrijver, mijn oom Meijer Lisser**.  Op pagina 261 staat: "Om kwart over twaalf waren wij eindelijk in ....., de plaats van bestemming. Mijn treinbuurman moest er hier ook uit, en nam hartelijk afscheid van ons. Bij de halte stond.... met een vriend van haar man. We zoenden elkaar  hartelijk. En zoo gingen we dus bij...... naar huis. ......stond achter de deur te wachten. Het weerzien tussen Griet en haar broer was werkelijk ontroerend. In de kamer gekomen kreeg Griet het op haar zenuwen. ...... liet haar maar kalmpjes uithuilen." 
Griet is Meijers vrouw Greet. De puntjes kan ik invullen, bij de eerste puntjes moet Drachten staan, bij de tweede en derde reeks puntjes Ats (mijn moeder), bij de vierde Nico (mijn vader), bij de vijfde waarschijnlijk Nico.
Die vage herinneringen van me dateren van toen, ik was destijds zes.
*ISBN/EAN 978-90-79538-12-6
** Meijer Lisser 4 juli 1904 Amsterdam - 21 januari 1945 Midden- Europa.