28.11.13

Eend 2

Citroëns 2CV is altijd verbouwd, en dat heb ik het nog niet eens over de rétrocarrosserieën die vandaag de dag op de bodemplaat worden geschroefd, want ik moet altijd een grijns onderdrukken als ik mannen, het liefst met witte vliegenierkapjes achter de halvemaanvormige Brooklandswindschermpjes  - bijvoorbeeld in een Burton -  zich door Laren zie voortbewegen. Nu is het rétro wat de klok slaat, ooit was het volslagen anders en werd een 2CV voorzien van een moderner ogende carrosserie dan de fabriek leverde. Daar was bijvoorbeeld de UMAP, op het motorgeluid na totaal onherkenbaar als 2CV, die in 1957 op de markt kwam. UMAP stond voor  Usine Moderne d'Applications Plastiques. De fabriek stond in Bernon en leverde een versie met een iets grotere motor, zodat de goed ogende polyester coupé 125 km/u. haalde, maar daar hing wel een prijskaartje aan. Hij was twee keer zo duur als de gewone 2CV.