17.11.13

Scarlet(te)

 
In 1951 verscheen eindelijk een nieuwe kleine Rosengart, de "Ariette" op de Parijse Salon. Getekend door Philippe Charbonneaux en gebouwd door de Société Industrielle de l'Ouest Parisienne. Helaas werd het motortje, een zijklepper met een inhoud van 747cc van ver voor de oorlog overgenomen toen Rosengart de Austin Seven in licentie vervaardigde.
 
Panhard was in 1947 een totaal ander weg ingeslagen dan die van voor de oorlog, en bouwde sinds 1947 een kleine voorwielaangedreven auto met een luchtgekoelde tweecylinder met oosrpronkelijk een inhoud van 610cc. De "Dyna" bleef tot 1953  met een aantal wijzigingen in productie.
 
Toch raakte "Dyna" qua uiterlijk gedateerd en dus werd op het chassis van de auto de carrosserie van  de "Ariette" geplaatst en onder de naam Scarlet(te) op de markt gebracht. Dat ik Scarlet(te) schrijf heeft te maken met het feit dat de bekende automobielauteur René Bellu Scarlet schrijft, maar dat op het doosje van  het modelletje van de auto "Scarlette" staat. De "Scarlet(te" was geen groot succes, er zijn minder dan 200 exemplaren van verkocht.
Dat had alles te maken met het feit dat Panhard in 1954 met de in eigen huis ontworpen revolutionnair ogende "Dyna Z" uitkwam.