8.11.13

Lezen

Ik heb een paar boeken met de handtekening van de schrijver. Paul Citroen, Paul Theroux en Isaac Bashevis Singer. De eerste twee heb ik onmoet en dus gezien dat ze het boek voor mij signeerden. Het boek van Singer kocht ik compleet met al gezette handtekening. Sinds gister heb ik er een gesigneerd boek bij. Het lag op de markt. De titel interesseerde me: "Mijn broer Ischa", geschreven door Miram Meijer. Voorin staat deze opdracht:
 
 Wie zou de neef  zijn, die het boekje uiteindelijk verkocht?
Natuurlijk bleef het niet bij die aanschaf. Ik kocht ook twee boekjes, eigenlijk twee catalogi van Franse luchtvaartmusea. Het ene museum ken ik. Ik bezocht Le Bourget een paar jaar geleden op de 14e Juli en was enthousiast, het andere in Meudon ken ik niet, maar bladerend in het boekje, krijg ik de indruk dat de collectie in Meudon is overgebracht naar Le Bourget., want ik herinner me een groot aantal vliegtuigen van voor en uit de Eerste Wereldoorlog. Precies dat deel van de luchtvaartgeschiedenis dat me het meest interesseert.
Het vierde boek dat ik kocht sluit op zekere manier aan op het boek dat ik boven lees: de brieven van Isaac Babel aan zijn moeder en zuster in Brussel, vol geldzorgen en voortdurend klagend dat ze te weinig terugschrijven. Andere literatuur dan zijn "Rode Ruiterij", maar desalniettemin boeiend, want het geeft een beeld van een van mijn favoriete Russische schrijvers. Voor beneden heb ik, omdat ik me niet langer door Russell Shorto's "Amsterdam" wil worstelen, "Rusland hoe het was. Een merkwaardige verzameling foto's van 80 jaar Rusland (1852-1932)" met teksten van Karel van het Reve aangeschaft. Prachtig. Ook door de, zo nu en dan plagerige, bijschriften van Van het Reve, een  schrijver van wie ik het nodige in mijn boekenkast heb staan.