29.11.13

Potifar 10


In het toilet vroeg Potifar zich af of hij het haakje op de deur moest doen. Stel je voor dat Farine de Reau of Tuinhekje nodig moesten, dan konden ze, als hij het haakje er op deed niet in de wc, maar als hij het haakje er niet op deed dan vonden ze hem. Hopelijk moesten ze geen van beiden, al zag Tuinhekje er uit of hij voortdurend spuitepoep had.
Zou hij gaan zitten of zou hij blijven staan, was een ander probleem. Hij ging zitten en hoorde een bekende stem aan de andere kant van de deur. Het was Pinus Stabberzdrond, de partijideoloog, die de Grote Boentoet regelmatig bijstond in besprekingen met Farine de Reau en Tuinhekje. "Mag ik even gebruik maken van je toilet, Grote Boentoet?, vroeg hij en opende zonder antwoord af te wachten de wc-deur.
"O, neem me niet kwalijk, waarom doe je de deur niet op slot, Potifar?" "Ik hoef helemaal niet, de Grote Boentoet verstopt..."
"Ja, het is goed, donder nu maar snel op!", zei de Grote Boentoet, "en ga de pizzamoslims in Amsterdam op een rijtje zetten, Poti!"
Pinus informeerde, nadat Potifar was verdwenen, de Grote Boentoet over de recente politieke ontwikkelingen: had hij al gehoord dat één op de zes Nederlanders dacht dat de Grote Boentoet minister was. "Is dat nu gunstig of ongunstig? Want dan kan het volk ook wel eens in de mening verkering dat je regeringsverantwoordelijkheid hebt en dat wil je nu juist niet."
"Ach Pinus, doe niet zo idioot, je lijkt goddomme het volk wel: de werkelijkheid telt, niet wat die achterlijke sukkels denken. Ik maak me er absoluut geen zorgen om. En over achterlijk geproken, die actie in Brabant om nog meer geestelijk gehandicapten op ons te laten stemmen is simpel, ja, dat is het juiste woord, fantastisch! Zo'n zin als: 'onze partij houdt heel erg van dieren, onze partij wil dieren niet in kleine hokken stoppen, dieren moeten het goed hebben, dat vindt toch iedereen? Dat is toch schitterend. Het Nederlandse volk is debiel en laten we dat alsjeblieft zo houden, Pinus! Belangrijk is dat we, voordat Farine de Reau en Tuinhekje hier zijn, razendsnel even mijn prioriteiten stellen: we moeten duidelijk maken dat moslims hier geen kans horen te krijgen ooit aan het bewind te komen want ze bakken er niets van. Toen in Egypte door Boebidrak of zoiets werd afgezet en de Moslim Broederschap aan de macht kwam, hebben we gezien waar het schip strandt. Ik had het kunnen voorspellen: met een leider die Morsi heet moet het natuurlijk mislopen. Als hier nieuwe  verkiezingen komen dan zullen we zien wie dit volk in werkelijkheid leidt. Farine de Reau kan solliciteren naar het burgemeesterschap van Wassenaar, dat hij van mij natuurlijk niet krijgt en Tuinhekje kan in de rij gaan staan voor een commissariaat bij de luierfabrikant FietjeFlanel."
"Heel goed Grote Boentoet", zei Pinus.
"Maar", vervolgde Pinus, " er is toch een ding, waar ik u aan moet herinneren: Krepptrett de Ruche, de televisienieuwsmogol stapt binnenkort op en u weet, u hoeft maar een wind te laten of er staat een snuivende journaalreporter met de uitroep 'Ha, Bûntût No.5' op de stoep. Dat zou onder een andere eindredacteur wel eens kunnen veranderen. Wij moeten er voor zorgen dat De Ruches opvolger ons met even veel sympathie blijft volgen, vindt u niet Grote Boentoet? Per slot van rekening bent u, zoals u uzelf op uw Engelstalige website omschrijft de "Dutch Freedom Fighter". U bent de Nederlandse Nelson Mandela." Pinus boog en kuste de schoenen van de Grote Boentoet en zei: "Ik ga, waar u gaat".
"Juist", zei de Grote Boentoet, "want ik ben de weg, de waarheid en het leven, alleen schijnt dat nog niet overal door te dringen. 
"Maar Grote Boentoet, vrees niet, wij zijn uw dienaar t’aller stond", zei Pinus. Behalve Potifar natuurlijk want aan hem twijfel ik, net als u,  hij moet eerst maar eens de adressen van de Amsterdamse pizzamoslims verzamelen en had u hem en Katskelia ook niet opgedragen om duizenden Wikileaks na te pluizen om te zien of de Amerikaanse ambassade in Den Haag u een ophitser en onze partij een extreem-rechtse partij genoemd heeft?"
"Verdomd Pinus, dat was ik bijna vergeten. Goed, dat je me helpt herinneren!"