9.11.13

Lezen

Een willekeurige brief van Isaac Babel uit "Brieven naar Brussel 1925-1939":

                                                                                                                           Kiew,  7 december 1937
Het is vandaag alweer een maand dat ik in Kiew ben.
In al die tijd heb ik één brief van jullie gehad en van Zjenja niets. En daar ik de familiedeugd van het 'zich zorgen maken' volledig onder de  knie heb, is het resultaat dat ik geen rustig ogenblik meer ken. Toegegeven, ik ben twee dagen niet op het postkantoor geweest, eergisteren niet, omdat ik tot diep in de nacht op het studio bezig was, en gisteren was het zo glad op straat, dat je in het hoger gelegen Lipki geen kans kreeg een voet buiten de deur te zetten.
Ik zal hier nog een dag of acht bezig zijn, daarna is er een engagement in  Odessa, maar ik weet nog niet of ik het aanneem.
Nog steeds werk ik in een rustige omgeving en onder de meest gusntige voorwaarden - mijn 'opdrachtgevers' schijnen ook tevreden te zijn. Daar jullie niets om handen hebben - waarom overstelpen jullie me dan niet met brieven...? 
                                                                                                                                                       I.
Zjenja is Babels in Parijs wonende echtgenote. In Kiew werkt Babel aan een filmscenario, de brieven van zijn moeder en zuster laat hij poste restante sturen aan aan het hoofdpostkantoor in die stad.

Een willekeurig bijschrift van Karel van het Reve in "Rusland hoe het was. Een merkwaardige verzameling foto's van 80 jaar Rusland (1852-1932)" bij een foto van het mausoleum vam Lenin.

Lenin stierf 21 januari 1924. De volgende dag werd hij door een professor die Abrikosov heette (1875-1955) gebalsemd. Op 27 januari werd het lijk overgebracht naar een houten mausoleum op het Rode Plein. In 1929-1930 werd dit houten gebouw door een marmeren vervangen. Tussen 1924 en 1972 trok het 73 miljoen bezoekers. Van 1953 tot oktober 1961 lag Jozef Stalin naast hem.Volgens de Nederlandse publicist Igor Cornelissen werden Lenins oren door het voortdurende afstoffen steeds kleiner.  Onder de vele verhalen die over het mausoleum de ronde doen is er een, volgens welke enige jaren geleden een 'konkoers' werd gehouden om een acteur te vinden die de hoofdrol kon spelen in een film over Lenin. Grote gelijkenis met Lenin was belangrijk. De winnaar werd nar Moskou uitgenodigd en verdween spoorloos. Het mausoleum, dat enige weken wegens 'remont' gesloten was, werd weer geopend, en Lenin zag er aanmerkelijk frisser uit.