28.4.14

Chenard & Walcker 2

Het laatste teken van leven van Chenard & Walcker was een naooorlogse bestelwagen, maar toen Peugeot van de 202 op de 203 overstapte weigerde Peugeot de 203-motor aan Chenard & Walcker te leveren, Chenard & Walcker bouwde als sinds 1937 geen eigen motoren meer. Kort daarna verscheen de Chenard & Walckerfourgon met het varkensneusje als Peugeot D3A. Eens was de fabriek een belangrijke speler op de Franse markt. In 1907 deed het merk mee aan een competitie voor de levering van taxi's in Parijs, in 1910 had de firma in ieder geval twee verschillende taxi's in de aanbieding: een één- en een viercylinder, de ééncylinder was destijds de goedkoopst leverbare Franse taxi. Taxi's bleven tot ver in de jaren dertig in het leveringspakket van de fabriek, maar ook de autosport werd niet vergeten: medio jaren twintig speelde Chenard & Walcker een belangrijke rol in de 24 uren van Le Mans, in 1923 werd de allereerste race gewonnen door Lagasche en Léonard in een drieliter Chenard & Walcker. In 1925 was de fabriek in Le Mans met een totaal ander model een zogenaamde "tank" mee van de partij. Glaszmann en De Zuñiga eindigden op de tiende plaats. Of de auto (foto's) die ik jl. donderdag zag altijd dezelfde carrosserie gehad heeft weet ik niet, soms wordt een gesloten carrosserie van een chassis gesloopt en vervangen door een sportiever uiterlijk (het lot van veel rond 1930 gebouwde Bentleys) of er komt een open carrosserie op een chassis omdat die minder kostbaar is dan een gesloten vierdeurs. De viercylindermotor van de gefotografeerde auto bestaat in feite uit twee blokken van tweecylinders. De topsnelheid van deze Chenard & Walcker ligt net iets boven de 70km/u.