9.4.14

Scholekster

Terwijl gistermiddag Una's maag en darmen worden onderzocht en ik luister naar een brok onfatsoen dat de hele wachtkamer van de kliniek gezelschapsdieren  van de Utrechste Universiteit laat meegenieten van zijn minutenlange telefonische conversaties als baasje van een transportbedrijf, hoor ik, als het heel even stil stil is, zachte klopjes tegen een ruit. Het blijkt een scholekster, die heen en weer drentelend op de binnenplaats, met zijn lange, oranje snavel tegen de vensters tikt. Het lukt me met veel moeite, want de vogel is snel en het glas weerspiegelt, toch een foto te maken. Merkwaardige naam trouwens: scholekster want hij mag dan wel zwart-wit zijn, hij lijkt met zijn rode ogen niet op een ekster, ook de Friese naam strânljip, vind ik net als 't Engelse oyster-catcher weinig geslaagd. Pie de mer (zeeëkster), huîtrier en austernfischer trouwens ook niet. Eigenlijk is Bonte Piet een aardiger en juister naam, maar wat de vogel, zo ver uit de kust, in Utrecht deed is mij een raadsel.