12.4.14

"Lelijker kunnen we het niet maken."

Dat iemand van achttien het vandaag de dag noodzakelijk vindt met een mohawkkapsel uit de jaren zeventig rond te paraderen, het zij zo, dat een gemeente meent zijn bebouwde kom op te leuken met imitatie van architectuur die 125 jaar geleden opgeld deed, het zij zo, maar dat auto-ontwerpers volledig de weg kwijt zijn en totaal niet begrijpen dat hetgeen ze nu op de weg brengen alleen maar getuigt van orginaliteitsarmoede, maar vooral van disrespect voor de oorspronkelijke ontwerpers is beangstigend. "Lelijker kunnen we het niet maken", geldt niet alleen voor Fiat, met zijn meer dan belachelijke 500L, een opgeblazen versie van de Nuova 500 uit 1957, met zijn luchtgekoelde tweecylindertje, destijds bedoelt  om Italiaanse kleinverdieners op weg te helpen.
Alec Issigonis moet zich omdraaien in zijn graf als hij ziet wat BMW met zijn Mini heeft gedaan,  want wat was die originele Mini een doorbraak met oorspronkelijke gedachten op autogebied, en wat is de wanstaltige vierwieler die nu onder dat naamplaatje bij de dealer staat een aanklacht tegen alle principes van Issigonis.