17.9.17

Tango

Een jongen slaat - omringd door vrienden - op het blad van het stalletje waar reclame wordt gemaakt voor een drumband met twee trommelstokken een tango. Een oudere man met een duidelijk accent roept: "Tango. Malando. Arie Maas." Ik vul aan: "Maasland. OlĂ© Guapa". En denk: Malando en zijn Tango- en Rumbaorkest met zang van Frans Wanders en Francisca Deschamps.  Zo'n radioaankondiging zit nog altijd in mijn hoofd. Maar dat die kleine,  oudere man die jongelui beleert met een  stukje Nederlandse muziekgeschiedenis?  Hoe weet hij van Malando? Ik  begin een gesprek en binnen de  kortste keren weet ik dat hij uit Safi in Marokko komt, in Frankrijk studeerde,  maar daar geen diploma  kon halen en naar Nederland kwam om in Olst bij een metaalbedrijf te gaan werken. "Maar Arie Maasland en zijn pseudoniem Malando, hoe weet u dat?" Hij lacht: "In het weekend ging ik Latijns-Amerikaans dansen in Zwolle. Ik heb er zelfs prijzen meebehaald." Als dat geen integratie is?