8.12.18

De Rappes 6

"Ach, u hier, mevrouw De Rappes?" zei burgemeester Naackelaer, "wat brengt u hier?" Waarop Mr. Draaymans razendsnel antwoordde: "Mijn Oldsmobile, beste man, ik heb hem net buiten geparkeerd, al had ik hem graag binnengereden, omdat  ik boos ben, boos omdat u op een tweetal brieven van mij, waarvan één notabene aangetekend, niet geantwoord hebt. Ik vertegenwoordig gravin De Rappes namelijk in rechten!" "O. Maar laten we dit gesprek in mijn kamer verder voeren, wilt u mij volgen?" En Naackelaer stak met een breed gebaar zijn arm uit.  Eenmaal gezeten vervolgde hij: "U hebt een klacht?" "Jazeker, mevrouw de gravin  heeft een ernstige  klacht, die ik in een tweetal epistels mijnerzijds reeds heb verwoord en waar ik, zoals gezegd, geen antwoord op heb mogen ontvangen. Vandaar dat we ons thans in persoon tot u wenden. Tijdens de  afwezigheid van het grafelijk echtpaar eind 1944,  begin 1945 zijn er reusachtige vernielingen aangericht in hun kasteel en ik houd de gemeente verantwoordelijk voor het feit dat er geen enkele bescherming van gemeentezijde is geweest om het grafelijk bezit onbeschadigd te houden. Ik vraag  mij af waarom de gemeente zo overduidelijk in gebreke is gebleven. Ik concludeer hieruit dat het voor de Niel-bij-Assenaren  onmogelijk moet zijn op vacantie te gaan, omdat tijdens hun afwezigheid  hun woning niet alleen in ernstige mate wordt beschadigd, maar dat deze tevens wordt geplunderd!"